26 Şubat 2010 Cuma

MÜZAKERE ÇERÇEVE BELGESİ...(1)



    -MÜZAKERELERİN KURALLARIYLA İLGİLİ
    BÖLÜMDE, TÜRKİYE'DEN BEKLENTİLER YER ALIYOR  
    
    LÜKSEMBURG (A.A) - 04.10.2005 - Avrupa Birliği ile Türkiye
arasında yürütülecek müzakerelerde yol haritasını oluşturan Müzakere
Çerçeve Belgesi, üç bölümden oluşuyor.
    İlk bölümde müzakerelerin kuralları, ikinci bölümde özü, üçüncü
bölümde ise prosedürü yer alıyor.
    Müzakerelerin kurallarıyla ilgili bölümde, Türkiye'den
beklentilerle birlikte, müzakerelerin ilerlemesi ve askıya alınmasına
ilişkin koşullara geniş biçimde yer veriliyor.    
      
    -MÜZAKERELERİN KURALLARI-
   
    ''Müzakerelerin, Türkiye'nin liyakatına dayanacağı ve hızının,
Türkiye'nin üyelik gereklerini karşılama yönünde kaydettiği
ilerlemelere bağlı olacağı'' vurgulanan bu bölümde, ''AB dönem başkanı
ülkenin ya da AB Komisyonu'nun, hangisi uygunsa, karar organı AB
Konseyi'ni devamlı olarak bilgilendireceği'' vurgulanıyor.
    Belgede, AB Konseyi'nin durumu düzenli olarak kontrol altında 
tutabileceği hatırlatılıyor.
    ''AB'nin, kendi üstüne düşenler çerçevesinde, müzakerelerin sonuca
ulaştırılması için gerekli şartların karşılanıp karşılanmadığını uygun
zaman içinde kararlaştıracağı'' belirtilen belgede, bunun aşağıda yer
alan ilgili maddede sıralanan şartların Türkiye tarafından yerine
getirildiğini teyit eden bir AB Komisyonu raporu temelinde yapılacağı
kaydediliyor.
    Müzakerelerin kurallarının belirlendiği bu bölümde, AB Konseyi'nin
Aralık 2004 zirve kararına atıfta bulunuluyor ve müzakerelerin AB
Anlaşması'nın 49. maddesini temel aldığı ifade ediliyor. Bu bölümde
özetle şu görüşlere yer veriliyor.
    -''Müzakerelerin ortak hedefi katılımdır. Bu müzakereler ucu açık
bir süreç olup, sonucu önceden garanti edilemez. Kopenhag
kriterlerinin tam değerlendirmesi, AB'nin hazmetme kapasitesi de göz
önüne alınarak, eğer Türkiye'nin tüm üyelik yükümlülüklerini tamamen
üstlenecek konumda olmadığını ortaya koyarsa, Türkiye'nin mümkün olan
en güçlü bağ ile Avrupa yapılarına bağlanması sağlanmalıdır.''
    -''Genişleme, Birliğin ve üye devletlerinin katıldığı sürekli 
entegrasyon sürecini güçlendirmelidir. Birliğin uyum ve etkinliğini
korumak için her türlü çaba sarf edilmelidir. 1993 Kopenhag AB Konseyi
toplantısının sonuçlarına uygun olarak, Birliğin bir yandan Avrupa
entegrasyonunun momentumunu korurken öte yandan Türkiye'yi özümseme
kapasitesi, hem Birliğin hem de Türkiye'nin genel menfaati açısından
göz önüne alınması gereken önemli bir noktadır. Komisyon müzakereler
sırasında bu kapasiteyi 2004 Ekim kararlarına uygun olarak
izleyecektir.''
    -''Müzakereler, Türkiye'nin 1993'te Kopenhag'da AB Konseyi'nce
belirlenen siyasi kriterleri, özellikle de daha sonra AB Antlaşması
madde 6(1)de kabul edilen ve Temel Haklar Şartında ilan edilen
kriterleri yeterli ölçüde karşılamasına dayanarak açılmıştır. AB, 
Türkiye'den reform sürecini sürdürmesini ve ilgili Avrupa içtihadı da
dahil olmak üzere özgürlük, demokrasi, hukukun üstünlüğü ve insan
haklarına ve temel özgürlüklere saygı ilkeleriyle ilgili olarak daha
fazla iyileşme sağlanması yönünde çabalamasını, özellikle işkence ve
kötü muameleye karşı mücadelede sıfır tolerans politikasıyla ve ifade
özgürlüğü, din özgürlüğü, kadın hakları, sendika haklarını içeren ILO
standartları ve azınlık haklarıyla ilgili hükümlerin uygulanmasında
mevzuatı ve uygulama tedbirlerini pekiştirmesini ve genişletmesini
beklemektedir. Birlik ve Türkiye yoğun siyasi diyaloglarına devam
edecektir. Bu alanlarda, özellikle temel özgürlükler ve insan
haklarına tam saygı konularında kaydedilen ilerlemelerin geri
dönülmezliğini ve tam ve etkin bir şekilde uygulanmasını sağlamak
için, ilerlemeler Komisyon tarafından yakından izlenmeye devam edecek
olup, Komisyon yıllık rapor ve 2004'teki raporu da göz önüne alarak,
düzenli aralıklarla bu konudaki raporlarını Konseye sunmaya devam
etmeye çağrılmaktadır.''

    -MÜZAKERELERİN ASKIYA ALINMA KOŞULU-
   
    -''Birliğin temelini oluşturan özgürlük, demokrasi, insan
haklarına ve temel özgürlüklere tam saygı ve hukukun üstünlüğü
ilkelerinin Türkiye'de ciddi ve ısrarlı bir şekilde ihlal edilmesi
durumunda, Komisyon, kendi inisiyatifiyle veya üye devletlerin üçte
birinin talebi üzerine, müzakerelerin askıya alınmasını önerebilir ve
müzakerelerin tekrar başlaması için karşılanması gereken koşullara
yönelik tekliflerde bulunabilir. Konsey, Türkiye'yi dinledikten sonra,
müzakerelerin askıya alınıp alınmaması veya müzakerelerin yeniden
başlaması için aranacak koşullarla ilgili bu tür bir öneriyi nitelikli
çoğunluk esasına göre kararlaştıracaktır. Üye devletler,
Hükümetlerarası Konferanstaki genel oybirliği şartından bağımsız
olarak Hükümetlerarası Konferansta Konsey kararına uygun olarak
hareket edeceklerdir. Avrupa Parlamentosu'na bilgi verilecektir.''
    
    -MÜZAKERELERİN İLERLEMESİ-
   
    ''Müzakerelerin ilerlemesinin, ekonomik ve sosyal bir birleşme
çerçevesi kapsamında Türkiye'nin katılıma hazırlık aşamasında
kaydettiği ilerleme ile 2. paragraftaki AB Komisyonu'nun raporuna göre
yönlendirileceği'' ifade edilen belgede, ''Üyelik için aşağıdaki
gerekleri belirleyen Kopenhag kriterlerinin yerine getirilmesi
gerektiği'' belirtiliyor:
    . Demokrasiyi, hukukun üstünlüğünü, insan haklarını ve azınlıklara
saygı ve azınlıkların korunmasını teminat altına alan kurumların
istikrarı;
    . İşleyen bir pazar ekonomisinin varlığı ve Birlik içindeki
rekabetçi baskıyla ve pazar güçleriyle başa çıkabilme kapasitesi;
    . Siyasi, ekonomik ve parasal birliğin amaçlarına uygunluk ve
müktesebatın etkin bir şekilde uygulanması ve yürütülmesi için gerekli
idari kapasite dahil olmak üzere, üyeliğin getirdiği yükümlülükleri
üstlenebilme yetisi.
    Bu bölümde ayrıca şu taleplere yer veriliyor:
    - ''Türkiye'nin iyi komşuluk ilişkileri yönünde verdiği açık
taahhüt ve henüz çözümlenmemiş olan tüm sınır ihtilaflarını,
gerektiğinde Uluslararası Adalet Divanı'nın zorunlu yargılama yetkisi
de dahil olmak üzere Birleşmiş Milletler Şartına göre, ihtilafların
sulh yoluyla halli ilkesine uygun olarak çözüme kavuşturmayı taahhüt
etmesi;''
    - ''Kapsamlı bir çözüm için uygun ortamın yaratılmasına katkıda
bulunmaya yönelik adımlar atılması ve Kıbrıs Cumhuriyeti (Rum kesimi)
dahil tüm AB ülkeleriyle Türkiye arasındaki ikili ilişkilerin
normalleştirilmesinde ilerleme kaydedilmesinin yanı sıra BM nezdinde
ve Birliğin üzerine inşa edildiği ilkeler doğrultusunda, Türkiye'nin
Kıbrıs sorunu için kapsamlı bir çözüme ulaşma çabalarını devamlı
olarak desteklemesi.''
    - ''Türkiye'nin Ortaklık Anlaşmasında ve Ortaklık Anlaşmasını tüm
yeni AB üye devletlerini içine alacak şekilde genişleten Ek
Protokolünde yer alan yükümlülükleri, özellikle de AB-Türkiye gümrük
birliğine ve düzenli aralıklarla revize edilen Katılım Ortaklığının
uygulanmasına yönelik yükümlülükleri yerine getirmesi.''
    
    -ÜYELİK ÖNCESİ SÜREÇ-
   
    ''Türkiye'nin, üye devletler ve birlik tarafından kabul edilen
tutum ve politikalarla, (bu örgütler ve düzenlemelerdeki AB
ülkelerinin üyelikleri de içinde olmak üzere) uluslararası örgütler
içindeki kendi pozisyonunu ve üçüncü ülkelere ilişkin politikalarını,
katılıma kadar olan dönemde içinde uyarlaması gerektiği'' belirtilen
belgede, ''Türkiye'nin, tüm diğer katılım müzakerelerinin sonuçlarını,
katılımı zamanındaki haliyle kabul etmelidir'' ifadesine yer
veriliyor.
    Lüksemburg'da yapılan yoğun müzakerelerden sonra, İngiltere, AB
Konseyi ülkelerinin de onayı ile, bu maddenin Türkiye aleyhine
yorumlanmamasını talep eden bir bölümün müktesebatın içine dahil
edilmesini kabul etti.
    Bu bölüm, ileride Rum Kesimi'nin, NATO gibi uluslararası bir
kuruluşa üye olma talebi halinde, Türkiye'nin veto koyma hakkını
korumayı hedeflediği bildirildi.
    Müzakerelerin kurallarıyla ilgili bölümün sonunda ayrıca özetle şu
görüşlere yer veriliyor:
    -''Katılım müzakerelerine paralel olarak, Birlik Türkiye ile yoğun
bir siyasi diyaloga ve sivil toplum diyaloguna girecektir. Kapsamlı
sivil toplum diyalogunun amacı, halkları bir araya getirmek yoluyla
karşılıklı anlayışı arttırmak olacaktır.''


MÜZAKERE ÇERÇEVE BELGESİ...(2)
    -MÜZAKERELERİN ESASI İLE İLGİLİ BÖLÜMDE
    MÜKTESEBAT İLE İLGİLİ SORUMLULUKLAR VAR
   
    LÜKSEMBURG (A.A) - 04.10.2005 - AB ile Türkiye arasında tam üyelik
müzakerelerinde yol haritası görevi görecek Müzakere Çerçeve
Belgesi'nin ''müzakerelerin özü'' başlıklı ikinci bölümünde, AB
müktesebatına ilişkin sorumluluklar yer alıyor.
    AB'ye katılımın, birlik sisteminin ve birliğin ''müktesebatı''
olarak bilinen kurumsal çerçevenin getirdiği hak ve yükümlülüklerin
kabulü anlamına geldiği vurgulanan bu bölümde, Türkiye'nin, bu
müktesebatı katılım zamanındaki şekliyle uygulaması gerektiği ifade
ediliyor. Ayrıca, mevzuatın uyumlu hale getirilmesine ek olarak,
katılımın aynı zamanda müktesebatın zamanında ve etkin bir şekilde
uygulanması anlamına geldiği vurgulanıyor.
    Müktesebatın içerdiği bölümler kısaca şöyle özetleniyor.
    - AB Birliği'nin üzerine kurulduğu antlaşmaların içeriği, ilkeleri
ve siyasi hedefleri;
    - Antlaşmalar uyarınca benimsenen mevzuat ve kararlar ve Adalet
Divanı'nın içtihadı;
    - Kurumlar arası anlaşmalar, kararlar, beyanatlar, tavsiyeler,
kılavuzlar gibi, yasal olarak bağlayıcı olan ya da olmayan, Birlik
çerçevesinde benimsenmiş diğer belgeler;  
    - Ortak dışişleri ve güvenlik politikaları çerçevesindeki ortak
eylemler, ortak tutumlar, bildirgeler, sonuçlar ve diğer belgeler;
    - Adalet ve içişleri çerçevesinde kabul edilen ortak eylemler,
ortak tutumlar, imzalanan sözleşmeler, tavsiyeler, beyanatlar ve diğer
belgeler;
    - Birlik faaliyetlerine ilişkin olarak Topluluğun, Toplulukla
birlikte üye devletlerin, birliğin ve kendi aralarında üye devletlerin
akdettiği uluslararası anlaşmalar.
    
    -MÜKTESEBATIN ÇEVİRİSİ-

    Belgede, ''Türkiye'nin, katılımdan yeterli bir süre önce
müktesebatın Türkçeye çevirisini ve katılımdan sonra AB kurumlarının
çalışmalarını aksatmadan yerine getirmesini temin edecek yeterli
sayıda yazılı ve sözlü çevirmeni eğitmesi gerektiğine'' dikkat
çekiliyor.
    ''Sonuç olarak ortaya çıkan ve bir üye devlet olarak Türkiye'nin
uymak zorunda olacağı haklar ve yükümlülükler, Türkiye ile topluluklar
arasındaki tüm mevcut ikili anlaşmaların ve Türkiye tarafından
akdedilen, üyelik yükümlülükleriyle uyumlu olmayan tüm diğer
uluslararası anlaşmaların sona ereceği anlamına gelmektedir'' denilen
belgede, ''Ortaklık Anlaşmasının müktesebattan ayrılan hükümleri,
katılım müzakerelerinde emsal olarak kabul edilemez'' ifadesi
kullanılıyor.
    Türkiye'nin müktesebattan doğan hak ve yükümlülükleri kabul
etmesinin, müktesebatta belli uyarlamaların yapılmasını
gerektirebileceği belirtilen belgede, ''Gerektiğinde müktesebatta
belli uyarlamalara karar verilirken, üye devletlerin müktesebatı
benimserken uyguladıkları ve o müktesebatın ayrılmaz parçası haline
gelmiş olan ilkeler, kriterler ve parametrelerin esas alınacağı ve
Türkiye'nin özel durumları göz önüne bulundurulacağı'' belirtiliyor.
    ''Birliğin, zaman ve kapsam açısından sınırlı olması ve
müktesebatın uygulanmasına ilişkin olarak açıkça tanımlanmış aşamaları
içeren bir plan eşliğinde olması koşuluyla, geçici tedbirler için
Türkiye'den gelecek talepleri kabul edebileceğine'' dikkati çekilen
belgede, ''iç pazarın genişletilmesiyle bağlantılı alanlar için,
düzenleyici tedbirlerin hızlı bir şekilde uygulanması gerektiği ve
geçiş dönemlerinin kısa ve az sayıda olması gerektiği, büyük mali
giderler de dahil olmak üzere ciddi çaba gerektiren kapsamlı
uyarlamaların gerekli olduğu yerlerde, uyumlaştırmaya yönelik sürekli,
ayrıntılı ve bütçeli bir planın bir parçası olarak uygun geçiş
düzenlemeleri öngörülebileceği'' ifade ediliyor.
    ''Her halükarda, geçiş düzenlemeleri Birliğin kural ya da
politikalarında herhangi bir değişiklik yapılmasını içermemeli,
bunların sağlıklı bir şekilde işleyişini bozmamalı ve rekabetin büyük
ölçüde zarar görmesine neden olmamalıdır. Bu bağlamda, Birliğin ve
Türkiye'nin menfaatleri göz önünde bulundurulmalıdır'' şeklinde
ifadelere yer verilen belgede, ''Uzun geçiş dönemleri, derogasyonlar,
özel düzenlemeler ya da kalıcı koruma hükümleri, bir başka deyişle
koruma tedbirlerine bir temel oluşturmak üzere sürekli olarak emre
amade olacak maddeler düşünülebilir. Komisyon bunları, uygun olan
hallerde, kişilerin dolaşım özgürlükleri, yapısal politikalar ya da
tarım gibi alanlarda getireceği tekliflere dahil edecektir. Bunun yanı
sıra, kişilerin dolaşım özgürlüğünün nihai olarak tesis edilmesine
ilişkin karar alma süreci, üye devletlerin bireysel olarak azami
düzeyde rol oynayabilmesine olanak vermelidir. Geçici düzenlemeler ya
da koruma tedbirleri, rekabet üzerinde ya da iç pazarın işleyişi
üzerinde yaratacakları etkiler göz önüne alınarak gözden
geçirilmelidir'' deniliyor.
    ''Müktesebatta yapılacak ayrıntılı teknik uyarlamaların, katılım
müzakereleri sırasında belirlenmesinin gerekli olmadığı'' belirtilen
belgede, ''Bunlar Türkiye ile işbirliği içerisinde hazırlanacak ve
katılım tarihinde yürürlüğe girmek üzere Birlik kurumları tarafından
zamanı geldiğinde benimsenecektir'' ifadesi yer alıyor.
    ''Türkiye'nin Birliğe katılımının mali yönleri kabili tatbik Mali
Çerçevede göz önünde bulundurulması gerektiği'' kaydedilen belgede,
''Bu nedenle, Türkiye'nin katılımı çok büyük mali sonuçlar
doğurabileceğinden, müzakereler ancak sonuç olarak ortaya çıkacak
olası mali reformlarla birlikte 2014'ten itibaren başlayacak olan
döneme ilişkin Mali Çerçevenin oluşturulmasından sonra sonuca
ulaştırılabilir'' ifadesi yer alıyor.
    Belgede, ''Türkiye, katılımdan itibaren derogasyona sahip bir üye
devlet olarak ekonomik ve parasal birliğe katılacak ve gerekli
koşulları karşılayıp karşılamadığına yönelik olarak yapılacak bir
değerlendirme esasında Konseyin bu amaca yönelik vereceği kararın
ardından ulusal para birimi olarak euro'yu benimseyecektir. Bu
alandaki diğer müktesebat katılımdan itibaren tamamen geçerli
olacaktır'' deniliyor.
    Müzakerelerin özü ile ilgili bu bölümde kısaca şu görüşlere yer
veriliyor:
    -''Özgürlük, adalet ve güvenlik alanıyla ilgili olarak, Avrupa
Birliğine üyelik, Türkiye'nin katılımla birlikte Schengen müktesebatı
da dahil olmak üzere, bu alandaki tüm müktesebatı tamamen kabul etmesi
anlamına gelmektedir. Ancak, bu müktesebatın bir kısmı Türkiye'de
sadece, Türkiye'nin hazır olup olmadığına yönelik olarak yapılacak
kabili tatbik Schengen değerlendirmesine dayalı olarak, iç sınırlarda
kişiler üzerindeki kontrollerin kaldırılması konusunda alınacak bir
Konsey kararından sonra uygulanacaktır.''
    -''AB, nükleer güvenliğin tüm yönleri de dahil olmak üzere, yüksek
düzeyde bir çevresel korumanın önemine işaret etmektedir.''
    -''Müktesebatı etkin bir şekilde uygulamak amacıyla, ya da duruma
göre, müktesebatı katılımdan yeterli bir süre önce etkin bir şekilde
uygulayabilmek amacıyla, Türkiye müktesebatın tüm alanlarında
kurumlarını, yönetim kapasitesini ve idari ve yargı sistemlerini - hem
ulusal hem bölgesel düzeyde - Birlik standartlarına getirecektir.
    Bunun yapılabilmesi için, genel düzeyde, verimli ve tarafsız bir
sivil hizmet anlayışı üzerine kurulmuş, iyi işleyen ve istikrarlı bir
kamu idaresine ve bağımsız ve etkin bir yargı sistemine ihtiyaç
vardır.''


MÜZAKERE ÇERÇEVE BELGESİ...(3)
    -MÜZAKERE PROSEDÜRÜ

    LÜKSEMBURG (A.A) - 04.10.2005 - Müzakere Çerçeve Belgesi'nin
üçüncü bölümünde, ''müzakere prosedürü''ne yer veriliyor.
    AB Komisyonu'nun, Türkiye'nin belli alanlarda müzakerelerin
başlatılabilmesi için ne derece hazırlıklı olduğunu değerlendireceği
ifade edilen bu bölümde, ''AB Komisyonu'nun, yine müzakereler
sırasında gündeme gelmesi en muhtemel olan sorunların emarelerini
önceden elde etmek için, tarama olarak adlandırılan resmi bir süreç
çerçevesinde müktesebatı inceleyeceği'' hatırlatılıyor.
    ''Tarama amaçları çerçevesinde ve tarama sonrasında
gerçekleştirilecek müzakereler için, müktesebatın her biri belli bir
politika alanını kapsayan bir dizi başlığa ayrılacağı'' vurgulanan
belgede, ''bu başlıkların bir listesinin ekte sunulduğu''
belirtiliyor.
    ''Müzakerelerin belli bir başlığı hakkında Türkiye ya da AB
tarafından ifade edilecek görüşler hiçbir şekilde başka başlıklarla
ilgili olarak takınılacak tutumu etkilemeyeceği'' kaydedilen metinde,
''Ayrıca, müzakereler sırasında, kısmi olanlar da dahil olmak üzere,
belli başlıklar üzerinde varılan mutabakat, tüm bölümler üzerinde tam
bir mutabakata varılana dek nihayete ermiş sayılamayacağı'' ifade
ediliyor.
    ''Türkiye'nin katılıma yönelik kaydettiği ilerlemeler hakkında AB
Komisyonu tarafından hazırlanan düzenli raporların ve özellikle de
tarama sırasında AB Komisyonu'nun elde ettiği bilgileri esas alarak,
AB Konseyi'nin, AB Komisyonu'nun teklifi üzerine oybirliğiyle hareket
ederek, bir başlığın geçici olarak kapatılması ve uygun olduğu
yerlerde, başlığın açılması için karşılaştırma ölçütleri tespit
edeceği'' vurgulanan belgede daha sonra şunlar kaydediliyor:
    ''Birlik bu karşılaştırma ölçütlerini Türkiye'ye bildirecektir.
İlgili başlığa bağlı olarak, özellikle işleyen bir pazar ekonomisinin
varlığına, mevzuatın müktesebatla uyumuna, ve yeterli bir idari ve
adli kapasitenin olduğunu ortaya koymak için müktesebatın temel
unsurlarının uygulanmasında tatmin edici bir seyir izlendiğine ilişkin
net karşılaştırma ölçütleri bulunacaktır. İlgili yerlerde,
karşılaştırma ölçütleri aynı zamanda Ortaklık Anlaşmasının altındaki
taahhütlerin, özellikle de AB-Türkiye gümrük birliğiyle ilgili olan
taahhütlerin ve müktesebat çerçevesindeki şartları yansıtan
taahhütlerin yerine getirilmesini de içerecektir.
    Müzakerelerin geniş bir süreyi kapsadığı hallerde ya da yeni
müktesebat gibi yeni öğelerin dahil edilmesi amacıyla bir başlığa daha
sonraki bir tarihte geri dönüldüğü hallerde, var olan karşılaştırma
ölçütleri güncellenebilir.''
    Belgede şu görüşlere yer veriliyor:
    -''Türkiye'den müktesebatla ilgili olarak tavrını belirtmesi ve
ölçütleri karşılama konusunda kaydettiği ilerlemeleri rapor etmesi
istenecektir. Müktesebatın uygun idari ve adli yapılar vasıtasıyla
etkin ve verimli bir şekilde uygulanması da dahil olmak üzere, Türkiye
tarafından doğru bir şekilde iç hukuka aktarılması ve uygulanması,
müzakerelerin hızını belirleyecektir. Bu amaçla Komisyon, Komisyon
tarafından ya da Komisyon adına uzmanlar tarafından yapılacak yerinde
incelemeler de dahil olmak üzere, elindeki tüm araçlardan yararlanarak
Türkiye'nin tüm alanlarda kaydettiği ilerlemeyi yakından izleyecektir.
Komisyon, AB Ortak Pozisyonları taslağını sunarken Türkiye'nin belli
bir alanda kat ettiği ilerleme hakkında Konseyi bilgilendirecektir.
Konsey, söz konusu başlık hakkındaki müzakerelerle ilgili olarak
atacağı ileriye dönük adımları kararlaştırırken bu değerlendirmeyi göz
önünde bulunduracaktır. AB'nin her bir başlıkla ilgili müzakereler
için isteyebileceği ve Türkiye tarafından Konferansa temin edilecek
olan bilgilere ek olarak, Türkiye'den belli bir başlıkla ilgili
müzakerelerin geçici kapanışından sonra bile müktesebatla uyum ve
müktesebatın uygulanması konularında kat edilen ilerlemeler hakkında
düzenli aralıklarla ayrıntılı, yazılı bilgi vermesi istenecektir.
Müzakeresi geçici olarak kapatılan bölümlerin söz konusu olduğu
hallerde, özellikle Türkiye'nin taahhütlerini ya da önemli
karşılaştırma ölçütlerini yerine getiremediği yerlerde Komisyon
müzakerelerin tekrar açılmasını önerebilir.''


MÜZAKERE ÇERÇEVE BELGESİ ...(4)
    -MÜZAKERE BAŞLIKLARI
   
    LÜKSEMBURG (A.A) - 04.10.2005 - Avrupa Birliği'nin Türkiye ile
yapacağı tam üyelik müzakereleri 35 bölümden oluşuyor:
     1-Malların serbest dolaşımı.
     2-İş gücünün serbest dolaşımı
     3-Yerleşme hakkı ve hizmet sağlama özgürlüğü
     4-Sermayenin serbest dolaşımı
     5-Kamu ihaleleri
     6-Şirketler hukuku
     7-Fikri haklar hukuku
     8-Rekabet politikası
     9-Mali hizmetler
    10-Bilgi toplumu ve medya
    11-Tarım ve kırsal kesim kalkınması
    12-Gıda güvenliği, hayvan ve bitki sağlığı politikası
    13-Balıkçılık
    14-Ulaştırma politikası
    15-Enerji
    16-Vergilendirme
    17-Ekonomi ve para politikası
    18-İstatistik
    19-Sosyal politika ve istihdam
    20-Şirketler ve sanayi politikası
    21-Avrupa üzerinden giden ulaştırma ağları
    22-Bölgesel politika
    23-Hukuki ve temel haklar
    24-Adalet, özgürlük ve güvenlik
    25-Bilim ve araştırma
    26-Eğitim ve kültür
    27-Çevre
    28-Tüketim ve sağlık koruması
    29-Gümrük birliği
    30-Dış ilişkiler
    31-Dış güvenlik ve savunma
    32-Mali kontrol
    33-Mali ve bütçe koşulları
    34-Kurumlar
    35-Diğer konular

Hiç yorum yok: